Dieta dr Dąbrowskiej – to NIE dieta

Nadprogramowe kilogramy…

Często wraz ze zbliżającym się nadejściem lata, przypominamy sobie o nadprogramowych kilogramach, których chcielibyśmy się pozbyć. Postanawiamy więc rozprawić się z nimi często na własną rękę. Szukamy szybkich, drastycznych diet, które pomogą uzyskać nasz wymarzony efekt.

Przeglądamy Internet wpisując hasła: Jak łatwo i szybko schudnąć? Wyskakuje wiele diet o bardzo zaniżonych kalorycznościach, jedną z nich jest dieta dr Dąbrowskiej. Obecnie jest to jedna z popularniejszych diet odchudzających, na którą decyduje się wiele kobiet. Polega ona na spożywaniu dużej ilości warzy i owoców o niskiej zawartości cukru a odstawieniu mięsa, ziaren, oleju oraz  warzyw i owoców bogatych w błonnik. Kaloryczność diety wynosi około 800 kcal/dzień – racjonalna dieta powinna dostarczać jeszcze raz tyle kalorii (około 1600-1800 kcal/dzień), dodatkowo podaż białka, tłuszczy i węglowodanów jest kilkukrotnie niższa niż zalecana.

Autorka tej diety pisze o niesamowitych ozdrowieniach, przypadkach medycznych, którym medycyna nie potrafiła pomóc, kobietach którym udało się zajść w ciąże. Niestety, szukając rzetelnych publikacji, które potwierdziłyby skuteczność tej diety nie znalazłam ani jednej. Nie ma żadnych potwierdzeń naukowych, które popierają dietę dr Dąbrowskiej. Oczywiście, stosując tą dietę uzyskamy szybki efekt odchudzający, lecz podczas jej stosowania będziemy odczuwać senność, rozdrażnienie, zmęczenie, niepokój, zawroty głowy, kołatanie serca, ciągłe uczucie głodu i problemu ze skóra . Dodatkowo po poście dr Dąbrowskiej może powstać efekt jo-jo.

O efekcie jo-jo mówi się wówczas, gdy wahania masy ciała po 5 miesiącach są większe niż 10% od masy ciała, którą się osiągnęło, efekt jo-jo jest skutkiem nieprawidłowo zbilansowanej diety. Diety niedoborowe, jeśli są stosowane przez długi czas mogą prowadzić do niedoborów witamin oraz składników mineralnych. Po jej zakończeniu wraca się do spożywania „normalnych” potraw, czyli na nowo w jadłospisie pojawia się mięso oraz chleb czy makarony. Powrót do wcześniejszych nawyków żywieniowych spowoduje, że organizm spożyte produkty będzie zamieniał w tkankę tłuszczową zamiast je trawić a to za sprawą obniżenia przemiany materii przez dietę niskokaloryczną.

 

Zdrowa dieta i racjonalne jedzenie to przepis na sukces i piękną sylwetkę oraz szybkie i łatwe zajście w ciąże. O tym jak zmieniać nawyki żywieniowe pisałam już we wcześniejszym artykule.http://zaslodko-zaslono.pl/2017/04/26/dieta-na-wiosne/

Po krotce przypomnę jedynie zasady:

1. Spożywaj 5 posiłków dziennie.

2.Staraj się jeść śniadanie do godziny od wstania, a kolację najpóźniej 2-3 godziny przed pójściem spać.

3. Staraj się jeść regularnie co 3 godziny.

4. Pij dużo wody – około 2 litrów dziennie

5. Dbaj by Twoja dieta była urozmaicona, bogata w owoce, warzywa, pieczywo, mięso, nabiał oraz tłuszcze.

6. Wybieraj nieprzetworzone produkty, nie kupuj: mrożonych pizzy, zapiekanek, zupek chińskich, słodyczy, ciast, drożdżówek

7. Staraj się wybierać chude mięsa, jogurty jedynie naturalne, a chleb wieloziarnisty

8. Jak najmniej smaż, wskazane jest za to pieczenie w piekarniku, duszenie, gotowanie na parze

9. Wprowadź aktywność fizyczną minimum 3 razy w tygodniu – rower, spacer, biegi, aerobik, basen około 30-40 minut.

Stosując się do powyższych zasad zdrowego żywienia efekty osiągnie się na stałe. Oczywiście proces utraty zbędnych kilogramów nie będzie trwać dwa tygodnie, a kilka miesięcy, ale dzięki temu można być spokojnym, że dba się o swoje zdrowie a nie się je niszczy. Zdrowe odchudzanie to utrata około 1 kg na tydzień czyli w miesiąc dzięki wprowadzeniu zdrowych nawyków żywieniowych możemy pozbyć się około 4 kg. W następnym poście zamieszczę przykładowy jednodniowy jadłospis by bardziej zmotywować Was do zdrowego odżywiania!

 

1 comment

Leave Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *