Hashimoto – co jeść, by sobie pomóc i nie zaszkodzić?

Choroba Hashimoto dotyka coraz więcej młodych kobiet. Osłabienie, rozdrażnienie, suchość skóry, zaburzenia masy ciała to jej główne objawy. Jeśli byłaś u endokrynologa, to oprócz pamiętania o odpowiedniej dawce leku, musisz zwrócić uwagę także na dietę. Zobacz, co jeść, by sobie pomóc i wyciszyć objawy choroby.

Najważniejsze zalecenia dla osób z Hashimoto:

1. Dbaj o regularne spożywanie posiłków. Należy spożywać regularnie posiłki co 3-4 godziny, najlepiej jeśli w ciągu dnia zjemy ich około 4-5 porcji. Dzięki regularnym posiłkom podkręcisz metabolizm. Posiłki powinny być przygotowywane z naturalnych i świeżych produktów.

2. Dieta? Niekoniecznie. Nie należy stosować diet odchudzających, niskotłuszczowych, gdyż może to prowadzić do zmniejszenia aktywności tarczycy, nadmiernego przyrostu masy ciała, oraz pogorszeniu stanu zdrowia.

3. TAK dla białka. Dobrze jest wybierać pełnowartościowe białko, pochodzące z produktów takich jak: ryby, mięso, jaja. Powinno ono stanowić od 15 do 20 proc. dziennej racji pokarmowej.

4. Kwasy omega-3. Do diety należy wprowadzić produkty bogate w kwasy omega-3. Możemy je znaleźć w: awokado, pestkach, orzechach, nasionach oraz w nierafinowanych olejach roślinnych.

5. Tego nie jedz! Nie należy spożywać słodyczy, napoi gazowanych słodzonych, wyrobów cukierniczych, produktów i dań wysokoprzetworzonych.

6. Suplementacja? W diecie ważna jest suplementacja żelaza, cynku, selenu, witaminy D. Nie należy jednak przyjmować tych suplementów bez wcześniejszej konsultacji z endokrynologiem.

7. Woda. Picie wody około 2 litrów na dzień – w celu nawodnienia organizmu, oraz zapobieganiu przesuszenia skóry.

8. Sport. Dla lepszej poprawy zdrowia zalecana jest również aktywność fizyczna 3 razy w tygodniu, w postaci spacerów, pływania, joggingu, jazdy na rowerze.

Jakich produktów należy unikać w diecie i dlaczego?

Osoby z niedoczynnością tarczycy, jak i Hashimoto muszą uważać na warzywa, które zawierają substancje goitrogenne (wolotwórcze). Są to związki, które mogą wiązać się z jodem i hamować syntezę hormonów tarczycy poprzez zahamowanie wbudowywania tego pierwiastka do cząsteczki tyrozyny. Najwięcej tej substancji znajduje się w: soi, brokułach, kalafiorze, kapuście, brukselce, rzepie a w małych ilościach w gruszkach, truskawkach i szpinaku. Należy pamiętać, że obróbka termiczna inaktywuje substancje goitrogenne o około 30 proc., dlatego też spożycie powyższych warzyw po ugotowaniu w małych ilościach od czasu do czasu jest wskazane.

Hashimoto: czy są produkty, które należy wyeliminować?

Nie od dziś wiemy, że wszystko, co przetworzone to zło. Ciasta, ciastka, czekolady, lody, torty, biszkopty, krakersy, chipsy, paluszki, płatki śniadaniowe, sosy z torebek, zupki chińskie, fast-foody, napoje kolorowe i gazowane, parówki, konserwy, a także owoce w zalewach typu brzoskwinie, ananas – to nic zdrowego. Wszystkie te wyżej wymienione produkty mają w sobie bardzo dużo cukru, soli, glutaminianu sodu, niezdrowych tłuszczy trans, syropu glukozowo-fruktozowego i wielu innych, niezdrowych dodatków.

Zatem nasuwa się pewnie pytanie, to co wolno?

Co jest zdrowe? Otóż dobrze jest wprowadzać stopniowo zmiany żywieniowe i swoje menu wzbogacać o zdrowe produkty. Zalecane są: warzywa, ziemniaki, bataty, owoce, mięso dobrej jakości, owoce morza, ryby chude i tłuste, kiszonki, jaja, orzechy, mleko roślinne (migdałowe, kokosowe, ryżowe), oliwa z oliwek, olej kokosowy, oleje roślinne nierafinowane – rzepakowy, awokado, masło, grzyby, stewia i ksylitol – jako substancje słodzące.

Czy dieta bezglutenowa pomoże nam w walce z Hashimoto?

Coraz więcej badań wskazuje na korzystne działanie diety bezglutenowej w chorobach autoimmunologicznych. Jeśli występuje dodatkowo alergia na gluten, wówczas taka dieta jest konieczna.

Wprowadzenie powyższej diety może zmniejszyć stymulację układu odpornościowego organizmu i złagodzić proces autoimmunologiczny. Jednak, jeśli nie występują żadne objawy alergii na gluten, nie ma potrzeby go odstawiać.
Objawem Hashimoto są również zaparcia – są efektem zwolnionej perystaltyki jelit. Wprowadzenie produktów bogatych w błonnik pokarmowy może złagodzić pojawiające się dolegliwości. Należy wówczas swoją dietę wzbogacić o warzywa, owoce, siemię lniane, orzechy.

Odpowiednio zbilansowana dieta, powinna wpłynąć pozytywnie na poprawę samopoczucia oraz redukcję masy ciała oraz wyciszenie objawów Hashimoto. W następnym wpisie przedstawię Wam przykładowy jednodniowy jadłospis żywieniowy.

9 thoughts on “Hashimoto – co jeść, by sobie pomóc i nie zaszkodzić?

  1. Świetny poradnik. W kilku krokach wyjaśnione co można jeść a czego unikać. Ja na szczęście nie mam nikogo bliskiego kto chorowałby na tę chorobę…ale post warty uwagi i zapamiętania na przyszłość…..:) Super!

  2. Świetny poradnik. W kilku krokach wyjaśnione co można jeść a czego unikać. Ja na szczęście nie mam nikogo bliskiego kto chorowałby na tę chorobę…ale post warty uwagi i zapamiętania na przyszłość…..:) Super! Oby więcej takich poradników i podpowiedzi 🙂

  3. Mam Hashimoto, ale funkcjonuję normalnie, jem wszystko. Gdy musiałam wyeliminować na pewien czas gluten (moje dziecko miało po nim wzdęcia) to nie odczułam żadnej zmiany w samopoczuciu, tzn czułam się równie dobrze jak wcześniej.
    Może to dlatego, że moje Hashimoto nie jest uciążliwe, nawet nie zażywając euthyroxu (notorycznie o nim zapominam) moje samopoczucie się nie pogarsza.
    Na pewno jednak jeśli ktoś ciężej przechodzi Hashimoto powinien spróbować wprowadzić zmiany w diecie

  4. Bardzo przydatny artykuł, ostatnimi czasy naprawdę sporo słyszy się o Hashimoto. Lekarze nie kładą aż takiego nacisku na dietę, dlatego dobrze samemu się zorientować co i jak.

  5. Dokładnie tak , lekarze nie mówią nic na temat diety a są przecież protokoły żywieniowe w chorobach autoimmunologicznych…Im większa będzie świadomość, tym lepiej!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *